Acil çağrılarda, Tek numara 112.
Her halimizle Avrupalı olduk da, sıra acil çağrılarda tek numara uygulamasına geldi.
Ülkemizde, yangın, sağlık, güvenlik, asayiş gibi acil çağrılar için ortaya çıkabilecek, acil yardım talep ihbarlarda, çeşitli kurum ve kuruluşlara ait olan alo 155 polis, alo 112 ambulans, 156, 110, 177… vb. acil yardım telefonlarının tek numara olarak 112 olması, 2003 yılından bu yana devam eden, Avrupa Birliğine uyum süreci kapsamında uygulamaya konuldu.
Türkiye’de mevcut haliyle sadece “sağlık” çağrıları için kullanılan 112 numarası, tüm Avrupa Birliği ülkelerinde olduğu gibi ülke genelinde yangın, sağlık, güvenlik ve asayiş gibi acil yardım talepleri için de tek acil çağrı numarası olarak kullanılmaya başlandı.
Tek numara uygulamasının gerekçesi, kamu yönetiminde bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma, Avrupalılaşma, etkinlik ve verimlilik açısından, ambulans, polis, jandarma vb. birbirleriyle entegre çalışmalarının sağlanması amaçlanmaktaydı.
Ancak, tek numara uygulaması, karşılaşılan olayın hangi kurum ve kuruluşları ne derecede ilgilendirdiği ve önceliğin hangi kurumlara ait olduğu konusunda gelen çağrıları ayrıştırması ön çağrı karşılayıcının ilgili kuruma yönlendirmesi zaman kaybına neden olmaktadır.
Arada geçen vakit kaybından dolayı meydana gelebilecek can ve mal kayıplarının olması da muhtemeldir. Tek numara uygulamasıyla 112’yi arayan bir vatandaşın söylemek istediği her şeyi söylemesi ve ön çağrı karşılama personelinin tekrardan ilgili birime yani, ambulans, polis, jandarma vb. yönlendirmesi ve vatandaşın tekrardan ilgili birime şikayetinibildirmesi pek çok kez vatandaşın tepkisine de sebep olmaktadır.
Ülkemizdeki pek çok vatandaşımızın bildiği ve halen numaraların birleştirildiğinden haberi olmayan milyonlarca vatandaşımızın tek numara uygulamasıyla 112’yi araması gereken yerde, polisi arayacağı zaman 155’i, jandarmayı arayacağı zaman 156’yı araması tek numara uygulamasının oturmadığının da bir göstergesidir.
Zaman kaybını önlemek adına yol yakınken eski sisteme dönülmesinde yada yeni formüllerin bulunmasında yarar vardır. Eğer hedef kurumlar arasında entegrenin sağlanmasıysa ki, tek numara uygulamasının gerekçelerinden bir tanesi de öyle o zaman vatandaşın şikayetinin ya da bilgilendirmesinin iki kez tekrarını önleyecek bir formül bulunmalı.
Tüm vatandaşları tek numara olan 112’yi aramayı yönlendirmekten ziyade, yine bildikleri numaraları aramaları, eğer koordineli bir çalışma gerekiyorsa, kurumların kendi içlerinde koordinasyon içinde olmaları daha yararlı olacaktır.
Yaklaşık 65 yıl önce Avrupa yolculuğuna çıkan Türkiye, 20 yılan bu yana da üyelik müzakerelerine devam ediyor.Türkiye, Avrupa Birliğine uyum sürecinde pek çok uygulamayı hayata geçirdi. Elbette devletin milletin menfaatine olacak uygulamalar hayata geçirilebilir. Ancak uygulamaya geçilecek her yeniliğin ülkeye uyumu, artısı eksisi iyi irdelenmeli.