Randevuda ‘iptal’ krizi: Hastalar özel hastaneyeyöneliyor!
Onaylı randevu sistemi, sağlıkta yaşanan randevu krizine çare olmadı. Hekimlerin özel durumları nedeniyle İptal edilen randevularının yerine, yoğunluktan kaynaklı en erken bir ay sonraya gün alabilen hastalar, mecburi olarak özel hastanelere yöneliyor.
Eski Sağlık Bakanı Fahrettin Koca tarafından 13 Mayıs’ta randevu sorununu çözmek için hayata geçirilen ‘onaylı randevu sistemi’ de sorunlara çare olamadı. Hastalar, uzun bekleyişleri sonrasında aldıkları randevunun hekimlerin özel durumu nedeniyle iptal edilmesi sonrası mağdur oluyor. İptal edilen randevuları yerine yeniden randevu almak isteyen hastaların ise Merkezi Hekim Randevu Sistemi’nde (MHRS) bekleyişi devam ediyor. Bazı hastalar ise mecburi olarak özel hastanelere yöneliyor. Diğer hekimlerin yoğunluğundan kaynaklı rapor alan hekimin yerine bakacak kimsenin olmadığını dile getiren Birlik Sağlık-Sen Genel Başkanı Ahmet Doğruyol, “Vatandaşı da doktoru da mağdur etmeyecek bir formül üretilmeli” ifadelerine yer verdi.
‘BAKANLIK FORMÜL BULMALI’
Birlik Sağlık-Sen Genel Başkanı Ahmet Doğruyol, “Yıllık izinler planlı oluyor, hekimlerin acil bir durumu olduğu zaman sorun yaşanıyor. Sağlık Bakanlığı da hasta sayısını belirdiği için rapor alan hekimin yerine bakacak birisi de olmuyor. Çünkü diğer hekimin de hastaları var. Bunun düzenlemesini yapacak kurum da Sağlık Bakanlığı. Bakanlığın eksik iş ve işlemlerinden kaynaklı hastalar da mağdur oluyor. Vatandaşı da doktoru da mağdur etmeyecek bir formül üretilmeli. Örneğin rapor alan arkadaşın yerine bakabilecek bir hekim olmalı. Bu durumlar sağlıkta şiddeti de getiriyor” şeklinde konuştu.
‘ŞANSA MI TEDAVİ OLACAĞIZ?’
Randevusu son anda iptal edilmesinden dolayı mağdur olan hasta, “Aylar sonra devletten diş randevusu buldum ve randevuma iki gün kala bir anda iptal edildi. Randevumuzu da iki gün önceden sisteme uygun bir şekilde onaylamıştık. Teyit etmek için 182 ile iletişime geçtiğimizde randevumuzun iptal edildiğini öğrendik. Randevumuzun aynı güne başka doktora aktarılmasını talep ettik çünkü 20’lik dişimden ameliyat olacaktım ve yurtdışında okuduğum için bir an önce iyileşmem gerekiyordu. Durumumun aciliyetinden bahsetmeme rağmen talebim karşılanmadı” dedi. Yeni randevu tarihinin geç bir tarihe verilmesinden kaynaklı özel hastaneye yönlenmek durumunda kaldığını söyleyen hasta, “182’yi aradığımda operatör; hastaneye gidip görüşebileceğimizi, boş yer varsa ve hastane randevusuz hasta kabul ediyorsa şansımızı deneyebileceğimizi söyledi. Şansa mı tedavi olacağız? Bu şekilde mağdur olan tek kişinin ben olduğumu düşünmüyorum. Randevu hastanın inisiyatifi dışında iptal ediliyorsa başka bir hekime aktarılabilecek bir sistem geliştirilmeli” diye konuştu.
Başka bir hasta ise, “Randevu almak için aylarca bekliyoruz, özele gidecek durumum olsa zaten beklemez giderdim. Psikiyatri bölümünden zorluklarla aldığım randevu bildirimsiz iptal edilince hastanede mağdur oldum. Zaten MHRS’de bildirimleri açıp 7/24 boşluk oluşmasını bekleyerek randevuyu almıştım. Hekimlerin elbette özel işleri olabilir, hastalanabilirler ya da greve çıkabilirler. Hekim olmadığında sistemin bildirim vermesi gerekiyor. Randevu iptal edildiğinde bir şekilde doktor izinden döndüğünde o hastaya öncelik verilerek randevu verebilir ya da randevular kaydırılabilir” ifadelerini kullandı.